Diósgyőri-vár TRAIL - Pálya

Íme a hosszabb táv, a félmaraton (19,407km, +822m) pálya leírása, ala Németh Csabi:

A Lovagi Tornák Teréről rajtolva sík és széles úton haladunk pár száz métert, hogy aztán egy éles jobbkanyar után meredek, egynyomos ösvényen kapaszkodhassunk a fenyvesekkel ölelt Vártető irányába. (itt hatszáz méternyi távon pont 111 métert emelkedünk). A gerincre érve kis vízszintes szakaszon szusszanunk egyet, majd egy rövidke emelkedő és lejtő után újabb meredek kaptató következik. Ezen felküzdve magunkat egy kellemes, kanyarogva vezető erdészeti útra jutunk. Bő fél kilométer után élesen balra felfelé térünk a K4 jelzés útján. Elnyúló emelkedő végén jutunk a Fényes-tető gerincére, ahol jobbra fordulva 100 méternyi vízszintes pihenő következik. Az útjelző táblánál jobbra, felfelé térünk, hogy egy ravasz emelkedővel a Vaskapu sziklaképződményéhez jussunk. Itt jobbra kanyarodunk egy kellemesen induló ösvényre, ami hamarosan hosszú és meredek emelkedésbe kezd. ( a hegyi ösvények már csak ilyenek)
Egy széles útra, majd egy nyeregbe felérve lejtőssé válik az utunk. Keresztezzük a Hegyes-rét füves térségét, majd egy hegyoldalban kanyargó ösvényen egyensúlyozunk tovább. Széles erdészeti út, majd vízmosásokkal szabdalt szekérút vezet le meredeken a Puskaporosra. A kisvasutat keresztezve aszfaltozott úton érkezünk le Felső Hámorba, hogy aztán a Függőkert parklabirintusán át felkapaszkodhassunk a palotaszállóhoz. A lillafüredi kisvasút állomás után egy épített sétaúton oldalazunk a Fehérkői hegyek szoknyáján. A sétaút aztán meredek emelkedőre vált, ami hat visszafordító hajtűkanyar után vezet fel bennünket a Fehérkőlápa turistaházhoz. Itt jobbra fordulunk majd a Szent István-forrás mellett elfutva az Jávor- hegyi-rétre bukkanunk. Balra tartva kellemes szekérúton még felkapaszkodunk a hangzatos Nagy-hegy „vasgombáihoz”… Innen szinte már csak lefelé visz az utunk hangulatos és élménybeli utakon. Egy széles erdészeti út lejtője becsatlakoztat a rövidebb pálya útvonalába, ahonnan egy egyre meredekebb lejtőn jutunk le az Irén-forráshoz. Innen egy rövid emelkedő és vízszintes szakasz csatlakoztat a korábbi, fölfelé jövő utunkba. (az útjelző táblánál.) Ezután egy igazán kellemes közel vízszintes gerincúton haladunk. Hétszáz métert megtéve, balra, lefelé fordulunk egy ároksorban futó kalandos ösvényre. Fantasztikus lejtőzés után futunk ki a Vártető gerincére, ahonnan felfelé útvonalon megismert meredeket most lefelé is megtapasztalhatjuk. A vár bástyáinak magasságában az ösvényről jobbra térünk, hogy az erdőből kiérve, házak között kanyarodjuk le a régi vártó területén kialakított csodálatos parkba. Innen átvágunk a várárokba, majd onnan kikapaszkodva érkezünk a Lovagi Tornák Terén kialakított célegyenesbe.

Íme a rövidebb táv, a kismaraton (8,021km, +325m) pálya leírása, ala Németh Csabi:

A Diósgyőri-vár szomszédságában található Lovagi Tornák Teréről rajtolva sík és széles úton haladunk pár száz métert, hogy aztán egy éles jobbkanyar után meredek, egynyomos ösvényen kapaszkodhassunk a fenyvesekkel ölelt Vártető irányába. (itt hatszáz méternyi távon pont 111 métert emelkedünk). Agerincre érve kis vízszintes szakaszon szusszanunk egyet, majd egy rövidke emelkedő és lejtő után újabb meredek kaptató következik. Ezen felküzdve magunkat egy kellemes, kanyarogva vezető erdészeti útra jutunk. Bő fél kilométer után élesen balra felfelé térünk a K4 jelzés útján. Elnyúló emelkedő végén jutunk a Fényes-tető gerincére, ahol jobbra fordulva 100 méternyi vízszintes pihenő következik. Az útjelző táblánál jobbra, felfelé térünk, hogy egy ravasz emelkedővel a Vaskapu sziklaképződményéhez jussunk. Itt érjük el a pálya legmagasabb pontját, ahonnan egy kellemes, hegyoldalban vezető úton megyünk tovább. (itt jobbra tér a hosszabb táv pályája). Az út végi nyeregbe érve élesen balra, lefelé kanyarodunk. Az egyre meredekebb lejtő alján elhaladunk az Irén-forrás mellett, majd egy rövid emelkedő után (az útjelző táblánál) becsatlakozunk a fölfelé jövő utunkba. Innen egy igazán kellemes, közel vízszintes gerincúton haladunk. Hétszáz métert megtéve, balra, lefelé fordulunk egy ároksorban futó kalandos ösvényre. Fantasztikus lejtőzés után futunk ki a Vártető gerincére, ahonnan felfelé útvonalon megismert meredeket most lefelé is megtapasztalhatjuk. A vár bástyáinak magasságában az ösvényről jobbra térünk, hogy az erdőből kiérve, házak között kanyarodjuk le a régi vártó területén kialakított csodálatos parkba. Innen átvágunk a várárokba, majd onnan kikapaszkodva érkezünk a Lovagi Tornák Terén kialakított célegyenesbe.