Diósgyőri-vár TRAIL – Pálya

Íme a hosszabb táv, a félmaraton (19,407km, +822m) pálya leírása, ala Németh Csabi:

A várárokból rajtolva, majd abban egy fél várkört teljesítve kikanyarodunk egy csodaszép parkba. Ezen átfutva, majd a házak között bal és jobb kanyart téve felkanyarodunk a fenyőerdők aljához. Innen egy meredek és egyre szűkebb úton egy ároksorba vezető ösvényre térünk. Ezen az egynyomos, tűlevelekkel és tobozokkal borított ösvényen kapaszkodunk fel a fenyvesekkel ölelt Vártető nyergébe. (itt hatszáz méternyi távon pont 111 métert emelkedünk). A gerincre érve kis vízszintes szakaszon szusszanunk egyet, majd egy rövidke emelkedő és lejtő után újabb meredek, gyökerekkel taglalt kaptató következik. Ezen felküzdve magunkat egy kellemes, kanyarogva vezető erdészeti útra jutunk. Bő fél kilométer után élesen balra felfelé térünk a K4 jelzés útján. Elnyúló emelkedő végén jutunk a Fényes-tető gerincére, ahol jobbra fordulva 100 méternyi vízszintes pihentető szakasz következik. Az útjelző táblánál jobbra, felfelé térünk, hogy egy ravasz emelkedővel a Vaskapu sziklaképződményéhez jussunk. Itt jobbra kanyarodunk egy kellemesen induló ösvényre, ami hamarosan hosszú és meredek emelkedésbe kezd. (a hegyi ösvények már csak ilyenek)
Felérve a tetőre rövid lejtő fut ki a szélesebb útra, amin továbbhaladva két rövid kis emelkedő utána az úgynevezett felső Katonasír nyeregére érünk. Innen szerencsére már lejtőssé válik az utunk… Egy jobbra forduló után keresztezzük a Hegyes-rét füves térségét, majd egy hegyoldalban kanyargó ösvényen egyensúlyozunk tovább követve a K+ jelzést. Leereszkedünk egy széles erdészeti dózer útra, majd hamarosan jobbra fordulva meredek ereszkedésbe kezdünk. Ez a vékonyka út, ami vízmosásokkal szabdalt szekérúttá alakul, vezet le minket Puskaporosra. A kisvasutat keresztezve aszfaltozott úton érkezünk le Felső Hámorba, hogy aztán a Függőkert parklabirintusán át felkapaszkodhassunk a Palotaszállóhoz. A lillafüredi kisvasút állomás után egy épített sétaúton oldalazunk a Fehérkői hegyek szoknyáján. A látványos út egy alagúton is áthalad, hogy aztán meredek emelkedőre váltson, ami hat visszafordító hajtűkanyar után vezet fel bennünket a Fehérkőlápai turistaházhoz. A ház előtt jobbra fordulunk, majd a Szent István-forrás mellett elfutva az Jávor- hegyi-rétre bukkanunk ki. Itt balra tartva, közvetlenül a játszótér után balra az erdőbe térünk, hogy aztán egy kellemes szekérúton még egyszer balra fordulva felkapaszkodunk a hangzatos Nagy-hegy „vasgombáihoz”… Innen szinte már csak lefelé visz az utunk hangulatos és élménybeli utakon. Szembe megyünk a fölfelé útvonal már megismert szakaszaival majd egy széles erdészeti út lejtője becsatlakoztat a rövidebb pálya útvonalába, ahonnan egy egyre meredekebb lejtőn jutunk le az Irén-forráshoz. Innen egy rövid emelkedő és vízszintes szakasz csatlakoztat ismét a korábbi, fölfelé jövő útvonalunkba. (az útjelző táblánál.) Ezután egy igazán kellemes közel vízszintes gerincúton haladunk.(K+ jelzés) Hétszáz métert megtéve, balra, lefelé fordulunk egy ároksorban futó kalandos ösvényre. Fantasztikus lejtőzés után futunk ki a Vártető gerincére, ahonnan felfelé útvonalon megismert meredeket most lefelé is megtapasztalhatjuk. A vár bástyáinak magasságában most nem a térünk ki jobbra, hanem egyenesen legurulunk a házak közé vezető legrövidebb ösvényen. Innen élesen balra egy aszatútra kanyarodunk, ahonnan száz méter után ráfordulunk a várárokban lévő célegyenesre.

Íme a rövidebb táv, a kismaraton (8,021km, +325m) pálya leírása, ala Németh Csabi:

A várárokból rajtolva, majd abban egy fél várkört teljesítve kikanyarodunk egy csodaszép parkba. Ezen átfutva, majd a házak között bal és jobb kanyart téve felkanyarodunk a fenyőerdők aljához. Innen egy meredek és egyre szűkebb úton egy ároksorba vezető ösvényre térünk. Ezen az egynyomos, tűlevelekkel és tobozokkal borított ösvényen kapaszkodunk fel a fenyvesekkel ölelt Vártető nyergébe. (itt hatszáz méternyi távon pont 111 métert emelkedünk) A gerincre érve kis vízszintes szakaszon szusszanunk egyet, majd egy rövidke emelkedő és lejtő után újabb meredek, gyökerekkel taglalt kaptató következik. Ezen felküzdve magunkat egy kellemes, kanyarogva vezető erdészeti útra jutunk. Bő fél kilométer után élesen balra felfelé térünk a K4 jelzés útján. Elnyúló emelkedő végén jutunk a Fényes-tető gerincére, ahol jobbra fordulva 100 méternyi vízszintes pihentető szakasz következik. Az útjelző táblánál jobbra, felfelé térünk, hogy egy ravasz emelkedővel a Vaskapu sziklaképződményéhez jussunk. Itt érjük el a pálya legmagasabb pontját, ahonnan egy kellemes, hegyoldalban vezető úton megyünk tovább. (itt jobbra tér a hosszabb táv pályája). Az út végi nyeregbe érve élesen balra, lefelé kanyarodunk. Az egyre meredekebb lejtő alján elhaladunk az Irén-forrás mellett, majd egy rövid emelkedő után (az útjelző táblánál) becsatlakozunk a fölfelé jövő utunkba. Innen egy igazán kellemes, közel vízszintes gerincúton haladunk. (K+ jelzés) Hétszáz métert megtéve, balra, lefelé fordulunk egy ároksorban futó kalandos ösvényre. Fantasztikus lejtőzés után futunk ki a Vártető gerincére, ahonnan felfelé útvonalon megismert meredeket most lefelé is megtapasztalhatjuk. A vár bástyáinak magasságában most nem a térünk ki jobbra, hanem egyenesen legurulunk a házak közé vezető legrövidebb ösvényen. Innen élesen balra egy aszatútra kanyarodunk, ahonnan száz méter után ráfordulunk a várárokban lévő célegyenesre.